Re: Casa del Petrarca
Posted: 14 Nov 2022, 15:38
In the "Prefazione" on page 9, Cecile Hollberg says that the catalogue is "complete" -mikeh wrote: 14 Nov 2022, 11:56 I cannot see where they claim that their catalog is exhaustive.
(...)
I notice that the 2016 Dal Ponte catalog fails to list Schubring, Callman, or Ortner in its bibliography.
I think that Ada Labriola refers to it on page 66 of her paper "Da Padova a Firenze: l'illustrazione dei Trionfi," in Francesco Petrarca, I Trionfi. Commentario, Florence, 2012, pp. 59-115, where she follows Miklós Boskovits in the attribution to a "Master of Charles III of Durazzo."Il catalogo della mostra offre, tra l'altro, un repertorio completo dei dipinti oggi riferibili al pittore e un regesto di tutti i documenti sin qui noti che lo riguardano, inoltre la presenza di alcune opere di attribuzione non unanimente condivisa, vuole accrescere gli spunti e le riflessioni critiche.
The exhibition catalog offers, among other things, a complete repertory of paintings attributed to the painter today, and a register of all documents hitherto known concerning him. Additionally, the presence of some works of not unanimously shared attribution is intended to increase critical insights and reflections.
https://www.academia.edu/36171892/Da_Pa ... _pp_59_115Ad un momento di poco successivo risale la raffigurazione con il Trionfo della Gloria, dipinta sulla tavola frontale di un cassone fiorentino (un tempo a Monaco in collezione Mog). La tavola è stata attribuita ad un pittore ancora anonimo, il Maestro di Carlo III di Durazzo, la cui bottega a Firenze detenne un vero e proprio monopolio nella produzione di pannelli dipinti per cassoni (o forzieri, così come vennero chiamati nei documenti dell’epoca), tra gli ultimi decenni del Trecento e i primi vent’anni del Quattrocento. (10)
(10) Il pannello con il Trionfo della Gloria è stato attribuito al Maestro di Carlo III di Durazzo da Miklós Boskovits. Cfr. Boskovits 1991, p. 47 nota 14. Per l’attività dell’anonimo artista, si veda Sbaraglio 2010, pp. 107-109.
To a slightly later time [than turn of 14th century] dates the depiction of the Triumph of Glory, painted on the front panel of a Florentine cassone (once in Munich in the Mog collection). The panel has been attributed to a yet anonymous painter, the Master of Charles III of Durazzo, whose workshop in Florence held a veritable monopoly in the production of painted panels for cassoni (or coffers, as they were called in documents of the time), between the last decades of the 14th century and the first two decades of the 15th century. (10)
The panel with the Triumph of Glory was attributed to the Master of Charles III of Durazzo by Miklós Boskovits. See Boskovits 1991, p. 47 note 14. For the activity of the anonymous artist, cf. see Sbaraglio 2010, pp. 107-109.
The Boskovits 1991 reference is to the general bibliography at the end of the book, so I'm not sure what it is.
UPDATE:
Okay, it's the same cassone painting, definitely attributed to the Master of Charles III Durazzo, but now dated 1460! (is that a typo done twice?). Found it all, including the Boskovits reference, in a footnote to Paolo di Simone's essay "'Praetexti'. Sull'illustrazione dei 'Trionfi' di Francesco Petrarca," in Maria Antonietta Terzoli, Sebastian Schütze, eds., Petrarca und die bildenden Künste: Dialoge, Spiegelungen, Transformationen, Walter de Gruyter, 2021, pp. 167-169
https://books.google.fr/books?id=G5Y9EA ... 22&f=false