Re: Fame riddle

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SteveM wrote:Could it not also read as it is she (the Dame) who is 'shouted to the sound of the trumpet to everyone, by the pope, etc, etc?

That is, it is the Dame who is decried, publicly denounced? Not the one decrying? She is being "trumpeted' to all the world?

Answer : YES

(In which case, more likely to be Dame fortune than Temperance/Fame) -

Answer : YES

Certainly loved by the old man Vieville (he makes his living through her, Dame Fortune, by producing by his 'old art' the game of cards, so loved by lovers of Fortune, madmen and gamblers) - it is a prayer for his cause, the success of his old art, for renumeration (re:the ace of coins)

Answer : of we evacuate the RC FAMA hypothesis which I was speaking about, yes.

A french - English dictionary reference gives:

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TRUMPED part adj Trompeté, au figuré, divulgué publié. He was trumpeted Il fut trompeté, c'est a dire crié à son de trompe, affigné publiquement à comparoftre.

Answer : YES

"Saint-Père, fais-moi justice de ce vieillard, mat et bagat amoureux de cette dame qui soit crier à son de trompe à tout le monde, par le pape, la popesse, l'empereur...,"

Holy father, render me justice for this old man/art, fool and gamester in love with this lady who is trumpeted to all the world, by the pope, the popesse, the emperor...,

Answer : YES
"
http://www.sgdl-auteurs.org/alain-bouge ... Biographie

Re: Fame riddle

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vielart, ma e baga

Crazy old man and maker of playing cards:

Bagateur:m. ~ A maker of playing cards.
A dictionary of the French and English Tongues Randall Cotgrave

Merlin also seems to have considered the Dame to be a reference to the Wheel of Fortune:

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Re: Fame riddle

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:ymhug:
"Saint-Père, fais-moi justice de ce vieillard, mat et bagat amoureux de cette dame qui soit crier à son de trompe à tout le monde, par le pape, la popesse, l'empereur...,"

Holy father, render me justice for this old man/art, fool and gamester in love with this lady who is trumpeted to all the world, by the pope, the popesse, the emperor...,


Bagateur : YES
Dame : YES
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"Les représentations, innombrables, de la Fortune ont comme attributs principaux la roue, la sphère, le gouvernail, la proue de navire, la corne d'abondance. La déesse est tantôt assise, tantôt debout ; elle porte parfois des ailes."


Makes sense for me.
Fortuna (X) for Lady...
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Finally always follow your first intuition

vielart, ma e baga
"Crazy old man and maker of playing cards"
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Not forgetting "Vielart"as Vieillard and Viévil(le) himself designed in one word.

Quite plausible indeed

NB No connection between Dame = Roue de Fortune (X) with Number IIIIX = Temperance ?
Question? Why did Viéville portraided Number IIIIX as FAMA SOL?
She has the two vases on the right (TEMPERANCE) and a corne d'abondance on the left (TYCHE ?).

Iconographical reference to TOMIS FORTUNA?

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Caractéristiques
Fonction principale Déesse du hasard, de la chance
Équivalent(s) par syncrétisme Tyché
Symboles
Attribut(s) Roue, sphère, gouvernail, proue de navire, corne d'abondance

TYCHE
https://fr.wikipedia.org/wiki/Tych%C3%A9
Last edited by BOUGEAREL Alain on 29 Mar 2017, 10:51, edited 14 times in total.
http://www.sgdl-auteurs.org/alain-bouge ... Biographie

Re: Fame riddle

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Le vie vil de Jaques

The vile life of Jack
or
The city life of Jack
or Both

There is another old art of course, some say the oldest, and one that often co-exists with gambling dens - one for which a vile Jack, old man, crazy man or gamester might love a dame for - in which a pretty penny (l'as de denier) might buy love (deux de coupes) for a while, or at least a little company ---

So much play on words:D

« Voilà ! À première vue je ne suis qu'un vulgaire comédien de vaudeville, à qui les vicissitudes de la vie font jouer le vilain et la victime et vice-versa. Ce visage n'est pas que le vil reflet de ma vanité mais un vibrant vestige de la vox populi aujourd'hui vacillante et vaincue. Vous devez y voir, les vieux restes d'une vexation vieillissante aussi vive que vivante et vouée à vaincre cette vermine vulgaire vivace virulente et vénale qui vivote en privant ses valeureuses victimes vaincues de la vérité et des vraies valeurs ! Le seul verdict que je vois est la vengeance. Une vendetta violente brandie tel un ex-voto et non en vain visant à faire vaincre la vertu face à cette vilénie lovée dans les veines de nos villes. Ces vagues vocales faisant de moi un ventriloque vociférant ces volutes verbales, revenons-en à l'essentiel. Je suis honoré de vous rencontrer alors pour vous, je serai V. »


Discours prononcé par V dans le film V pour Vendetta

Re: Fame riddle

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BOUGEAREL Alain wrote:
The case of the Dame = Lady as Fortuna that is Number X is clear.
viewtopic.php?f=11&t=747&start=110#p19301



Question? Why did Viéville portraided Number IIIIX as FAMA SOL?
Number XIIII Vieville's Temperance : download/file.php?id=1702
She has the two jugs on the right (TEMPERANCE) and a kind of torch (?) most likely a corne d'abondance on the left (TYCHE ?).

Iconographical reference to TOMIS FORTUNA?

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Caractéristiques
Fonction principale Déesse du hasard, de la chance
Équivalent(s) par syncrétisme Tyché
Symboles
Attribut(s) Roue, sphère, gouvernail, proue de navire, corne d'abondance

TYCHE
https://fr.wikipedia.org/wiki/Tych%C3%A9
Wiki on TYCHE or TOMIS FORTUNA?
Interprétations[modifier | modifier le code]
Tyché décide du destin des mortels, comme jouant avec une balle, rebondissant, de bas en haut, symbolisant l'insécurité de leurs décisions. Nul ne doit donc se vanter de sa bonne fortune ou négliger d'en remercier les dieux, autrement cela mène à l'intervention de Némésis.
Elle est associée à Némésis et à Agathodémon (« bon esprit »). Tyché Agatha est l'épouse de Agathodïmon. Comme d'autres abstractions divinisées, elle est également rangée parmi les Océanides dans la Théogonie d'Hésiode et l’Hymne homérique à Déméter. Pindare3 l'appelle toutefois « fille de Zeus » et d'autres la dise " fille d'Hermès " ce qui , d'ailleurs ,explique sa fonction, tandis qu'une tradition isolée la fait plutôt naître du Titan Prométhée, auquel cas elle est considérée comme la sœur de Péitho (Persuasion) et d'Eunomie (Bon Ordre).
Cultes et représentations[modifier | modifier le code]

Tête de Tyché sur le Nemrut Dağı en Turquie

Les Trois Tychés (musée du Louvre) ; ces trois figures coiffées de couronnes crénelées personnifient des villes.
Au ive siècle av. J.-C., Tyché symbolise le désordre et l'irrationnel, et son culte marque la faillite du panthéon olympien, les hommes doutant de l'efficacité des autres dieux4. Théophraste dit de la fortune qu’elle est aveugle, incroyablement prompte à nous ôter le fruit de notre peine et à bouleverser ce qui nous semble être la prospérité sans aucune opportunité déterminée. La phrase « La vie est gouvernée par la fortune, non la sagesse » de Théophraste sur la fortune dans son ouvrage sur le deuil, Callisthène, fait également référence au principe métaphysique de la tyché, nécessité transcendantale qui oriente les évènements dans le sens d’une finalité prédéterminée5.
C'est surtout à l'époque hellénistique que son culte connut une immense diffusion. Résultat d'une conception philosophico-religieuse, Tyché cessa d'être un instrument aux mains des dieux pour être divinisée sous les traits d'une figure autonome : elle devint ainsi la « Fortune de la cité », en grec ancien, Τύχη τῆς πόλεως, divinité féminine porteuse de la corne d'abondance, le front ceint d'une couronne murale. Elle fut tantôt associée aux anciennes divinités poliades, et tantôt se substitua à elles6.
Plusieurs villes grecques antiques ont leur propre version de Tyché, dont la représentation couronnait les murs. À Antioche et Alexandrie en particulier, elle est vénérée comme déesse protectrice de la ville. Son culte est détecté à partir de la deuxième moitié du ve siècle av. J.-C. À Antioche, vers 300 av. J.-C., pour répondre à la commande de Séleucos Ier Nicator, le sculpteur Eutychidès de Sicyone en réalise une représentation en bronze doré qui constitue le chef-d'œuvre de cet artiste.
Au Moyen Âge, on l'a représentée avec une corne d'abondance, la barre emblématique d'un bateau et la Roue de Fortune.
Last edited by BOUGEAREL Alain on 29 Mar 2017, 10:53, edited 5 times in total.
http://www.sgdl-auteurs.org/alain-bouge ... Biographie

Re: Fame riddle

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I didn't understand your discussion, but ... if Merlin interpreted, that "Dame" means "Fortune", it means only, that Merlin interpreted Dame as Fortune and not, that Dame is or was Fortune for Vievil.

What about the figure "Dame France", which at least in 15th century occurred in French poetry?

Around 1650, the assumed date for the Vievil deck, the idea might have come up, that the young Louis XIV would become a sun king (Sonnenkönig), possibly reacting on the upcoming insight, that not earth, but the sun is the center of our system (remember Galileo and his problems short before). This French sun king mythology is mirrored by French theater plays around 1654 for the young king, I remember, long before Louis became an active king.

"Fama Sol"... it's not only Fama, but also Sol, mentioned on this card.

Fortune had been a big expression in France in the writings of Christine de Pizan, when France was on the way in a big crisis.
Huck
http://trionfi.com

Re: Fame riddle

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Huck wrote:I didn't understand your discussion, but ... if Merlin interpreted, that "Dame" means "Fortune", it means only, that Merlin interpreted Dame as Fortune and not, that Dame is or was Fortune for Vievil.
From my understanding of the 'poem', Dame Fortune is more likely than Temperance/Fama:

As I read it the Dame is decried at the beginning and damned at the end, while it is easy to see that Fortune may be decried and damned (inasmuch, at least, as she damns), why should Temperance/Fama be decried and damned?

'crie a son de trompe' - shouted to the sound of trumpets = decried, denounced; the Dame who is decried to all, by the pope, popesse, etc - is to be hanged and carted off to the devil/hell - and I suppose the vile life of Jack (Jaques vie vil), the crazy old man and card-maker, and all her other lovers, may be inferred to be damned along with her --

It also more logical, that a crazy old man, a card-maker, a gamester, be a lover of Fortune than of Temperance: